söndag 16 september 2018

Aktieinköp och resa i september


Det blev ett litet avbrott i bloggandet senaste veckorna beroende på jobbresor och en årlig resa för att gå igenom privatekonomin. Jag och min fru åker iväg en gång om året ett par dagar och gör något kul samtidigt som jag tar några timmar per dag i en helt annan miljö än vanligt och funderar över ekonomin, investeringar, projekt m m. Lite också för att frun står ut med mina timmar med näsan i aktieportfölj och fastigheter resten av året. I år var vi i Umbrien (öst-sydöst om Toscana....) och besökte lite fantastiska städer som Assisi, Gubbio och vindistriktet Montefalco. Hyrde en liten cabrio (FIAT 124 Spider, för er med biintresse) och susade runt i 30-gradiga Umbria. Säsong för svart tryffel nu och det är fantastiskt gott (billigare än vit och dessutom bättre, enligt mig) De tankar som kom ut av resan rent investeringsmässigt ska jag återkomma till den närmaste tiden.

Ni som läst tidigare vet att jag ligger lite lågt för tillfället och tror på en liten justering nedåt inom en inte alltför avlägsen framtid. Jag är dock inte oroligare än att jag fortsätter investera kontinuerligt men fokus skiftar mot lite fegisbolag och jag håller mer kassa än normalt för att ha möjlighet att plocka upp de bolag jag vill ha när de dippar.

Har hittills i september fyllt på i följande bolag:

MEDICAL PROPERTIES
COLONY NORTHSTAR
IMMOBILARE GRANDE DISTRUBIZIONE
ANHEUSER BUSCH
ABBVIE
ALTRIA
CHEVRON
SSE
SANOFI
AXA
WESTPAC
LAURENTIAN BANK
GLAXO SMITHKLINE
BAT
ZURICH INSURANCE
ROCHE
NOVARTIS
ATLAS COPCO

Som synes riktiga fegisbolag, försäkringar, utility, tobak, öl, läkemedel, några hyggligt safe REITs, bank och olja. Olja!?.....ok, jag vet men tyckte Chevron kommit ned till en rimlig nivå under 115 USD och är en stabil utdelare som ger nära 4% på den nivån.

Efter emotionella betänkligheter sålde jag faktiskt en del MUNCHENER RÜCK då den stod för lite väl hög andel av portföljen och satsade på lite andra bolag i samma bransch (försäkring/återförsäkring) som ska ge i snitt ca 1-1,5 procentenhet högre direktavkastning och dessutom lite riskspridning. Alltså högre avkastning till lägre risk, sug på den Sharpister och portföljteoretiker!

Detta innebär att jag köpt några nya bolag också och dessutom uppdaterat bevakningslistan. Ska snygga till listorna i veckan och skriva lite om de nya bolagen. Så det kommer mer. Men ganska fega investeringar det också förutom två chansningar på turn-arounds...

2 kommentarer:

  1. Bedömer också att marknaden kan komma att korrigeras något framöver. Mer en känsla en faktisk vetenskap. Kan vara bra att ladda upp med en lite större "krigskassa" än vanligt. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, tack för kommentar. Skrev lite mer om det i ett inlägg häromdagen, även lite fakta. Hälsningar, T

      Radera