söndag 29 april 2018

Investeringsfilosofi


Började med aktier i tonåren, för mycket länge sedan. På den tiden var Dagens Industri en tidning om just industri och företag men med börssidor och enstaka mer finansiella artiklar. Intervjuer med analytiker så fort ett resultat presenterats lös med sin frånvaro. Handlade mer om företagens investeringar och verksamhet än just själva siffrorna. Fastnade för idén att bli delägare i företag genom köp av en liten, liten andel. På den tiden var gällde hela ”börsposter” oftast 100 st av ett aktieslag så det blev inte så många olika. Handlade lite optioner när konkurrensen var begränsad och det var oreda i prissättningen. Lagt av med det sen länge. Tanken på att bli delägare hänger med än idag och jag är riktigt långsiktig i mina innehav. Kan tröttna ibland om inte bolagets framtid eller managements skötsel faller mig på läppen (exempel General Electric senast) och sälja av lite. Köper ett antal nya bolag varje år, beroende på kurs, ledningsförändring eller bara en magkänsla. Senast Dometic när Juan Vargas tog över tidigare i år. Köper mer när favoriter går ned och njuter av utdelningen när de står högt.

Lyssnar sällan på analytiker men följer idéer och information från att antal, främst utländska, portföljförvaltare och tidskrifter.

Har försökt strukturera mitt innehav för att få översikt i Svenska aktier, utländska per land/valuta och sedan enligt ”mål” med innehavet enligt följande: Grovt räknat har jag 40% högutdelare typ preferensaktier, REITs och CEFs, 40% i stabila, stora bolag som delar ut kontinuerligt och ökande typexempel Atlas Copco och s k ”dividend champions” från olika länder. Ca 10% i tillväxtbolag jag tror på oavsett utdelning som exempel ovan nämnda Dometic och Ubiquiti Networks (UBNT). Några fonder har jag, där det är svårt att nå tillräcklig riskspridning, kunskap etc på egen hand. Sen har jag en liten reserv som jag använder för någon speciell situation, senaste exempel Monsanto som var nedtryckt i väntan på att Bayer skulle få ok att förvärva.

Inga anspråk på likheter i övrigt men har lite Warren Buffets tankesätt i bakhuvet som så många andra, kvalitet, kalkylerad risk, långsiktighet, förstå vad jag investerar i (försöker...). Givetvis ingår Berkshire Hathaway i portföljen även om det inte ser ut att bli utdelning på länge än.. :-)

Oj, det blev långt. Orkar någon läsa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar