lördag 19 maj 2018

Mina top 10 aktier värdemässigt maj 2018

Tänkte det kunde vara kul att se vilka bolag jag ligger tyngst i för tillfället och ta en liten funderare om det är rätt eller om jag behöver tänka om. Så här är ställningen 16 maj 2018, valutor påverkar en del men BRK och MUV är ohotat största innehav. Sen blev det 11 st....

1. Berkshire Hathaway BRK
2. Münchener Rückversicherungs Gesellschaft MUV2
3. BP
4. Glaxo Smithkline GSK
5. Phoenix Group Holding PHNX
6. Exor EXO
7. Svenska Handelsbanken SHB
8. HCP REIT
9. Akelius Pref
10. H&M/ Legal&General.  (Lika stora, nästan på kronan.)

Anledningen till att BRK är störst är tillväxten sen jag köpte mina första för många år sedan. BRK är också en bra anledning att inte bara stirra sig blind på utdelande aktier (även om mer än 95% av mina bolag delar ut kontinuerligt). Ytterligare ca 7-8 innehav är nästan av samma storlek som nr 8-10 så det ändras nästan dagligen där. Glaxo, SHB och Legal&General har jag fyllt på lite senaste halvåret annars känner jag mig nöjd med nivån i dessa bolag och nyinvesteringarna går till andra bolag.

2 kommentarer:

  1. Det var några riktigt tunga företag det där. Jag känner dock inte till Münchener Rückver... Är det något som är värt att kolla upp?

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  2. Hej, tack för kommentar och fråga. Jag skriver en separat inlägg angående MUV2, fick inte in diagrammen här... Hälsningar T

    SvaraRadera