lördag 22 september 2018

Nya bolag i portföljen

Som jag tidigare nämnt är jag lite försiktig för tillfället. Se inägget om kommande börsnedgång häromdagen. Jag skrev också i veckan om de aktier jag köpt och fyllt på i befintliga portföljen de senaste veckorna. Nedan är de nya bolag jag plockat in portföljen. De flesta har jag följt en längre tid och är ganska defensiva köp.

GILEAD, läkemedel
RECORDATI, läkemedel m m, fin bredd, CVC köpte hälften nyligen
HEICO, teknikbolag, 3partsdelar mot flyg, bara några tiotal minnesaktier för att följa bolaget bättre. Lite dyrt för tillfället men fint bolag.
SIGNIFY, gamla Philips lampverksamhet, LED, HUE
NN GROUP, bl a försäkringar
EDISTON PROPERTIES, Brittisk REIT
DEUTSCHE PFANDBBRIEFBANK, Har en viss förkärlek för tydliga företagsnamn!
PENNON GROUP, Brittisk utility, vatten och sopor i sydvästra England


Nya chansningar: (är bolag där en viss händelse/händelser påverkat kursen kortsiktigt och där jag tror på en återgång till en högre nivå inom en rimlig framtid, men 50% fakta, 50% känsla, och alltid max 1% av portföljen i denna kategori), har Sistema PJSC sen tidigare.
KAS BANK - omstrukturerar och investerar så resultatet sämre än väntat och sänkte interims utdelningen från 0,33 till 0,21 men då de investerar för framtiden har aktien fallit omotiverat mycket, från 9,70 till 7,25 på under 2 veckor. 
DEUTSCHE BANK - Måste ha nån sorts rekord i hur mycket olika problem som kan dyka upp i en bank. Senaste tidens press på kursen för att de åkt ur Eurostoxx50 samt att kinesiska HNA sålt av innehavet bör dock inte påverka på lite sikt. Trots allt störst i Tyskland.
BAYER - Round-up problem i och med förvärvet Monsanto, min tanke är att de har koll på det för att våga förvärva. Självaste Johnson & Johnson är med i härvan också så jag tror det kommer reda ut sig. Intill dess ger de 3,8 % i DA.

Detta innebär också att jag storstädar min bevakningslista och kommer uppdatera den kommande dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar