lördag 13 oktober 2018

Inköp under veckan

Ni som läser vet att jag sen en tid legat lågt och sparat en större slant i kassan och väntat på en sättning i marknaden. I veckan kom några av de spännande köptillfällen jag väntat på så en del av likviditeten investerades. Jag ökade i följande bolag, med lite korta kommentarer:

Diös, heja Norrland!
Dometic, snittar nästan en tia under Juan Vargues nu! 
HiQ, räknar med att konsulter behövs även framöver och HiQ ihop med KnowIt är de jag har en aning om och därmed vågar köpa.
FastPartner, S-O Johansson brukar ha koll, tar rygg på honom
Atlas C, kvalitet
Investor, en ”fond” i min smak

3M, hade bara några få bevakningsaktier sen en tid tillbaka men kunde nu komma in med ett större antal med snitt på ca 197 USD. Känns helt ok för ett bolag av 3Ms kaliber.
Abbvie, fegspel, läkemedel
Ubiquity, gillar detta teknikbolag, bl a. nätverksprodukter
Laurentian Bank
Westpac
Anheuser Busch, 3G Capital driver och själv ska jag skifta från Coor’s till Bud när jag är i USA.
Gerresheimer, läkemedelsprodukter, kom med svårtolkad rapport så aktien föll omotiverat mycket (enligt mig).
Heico, reservdelar till flygplan m m, välskött...ett favoritbolag, löser in aktier ihop med utdelningen så det går inte att titta på DA enkom.
Palo Alto Networks (nytt innehav)
Tiffany’s, min frus favoritbolag......
Medtronic
Stryker (nytt innehav)

De två nya bolagen jag plockat in är dels en liten chansning på IT-säkerhet genom Palo Alto, dels ett riktigt fint bolag inom sjukvårdsutrustning jag haft ögonen på ett tag, Stryker.

Även en tursam försäljning gjordes i början på veckan, sålde en del H&M som jag tröttnat lite på. Karl-Johan i all ära men han har för mycket kringverksamheter plus att alla fina fastigheter äger de privat och hyr ut till H&M, jfr Inditex/Zara där aktieägarna i många fall är med på fastigheterna också. 

Helgens funderingar blir huruvida det fortsätter skaka nästa vecka. Rapporter lär komma som är både bra och dåliga så frågan är vad som kommer ske nästa vecka? Vad tror ni? Upp eller ner?

2 kommentarer:

  1. God afton T

    Intressanta och lockande investeringar. En hel drös. Gillar många av dem. En del okänd värda att kolla lite närmare på. Du kan inte bjuda på en analys :)

    mvh
    myntaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, ursäkta sent svar, varit ute och rest. Vissa bolag köper jag återkommande på dippar och gör ingen närmare analys utan håller bara ett öga så de går som tänkt, t ex Medtronic och Abbvie. Nya bolag och de jag gör större köp i gör jag en djupare analys, t ex Heico och Stryker.. Är det något speciellt bolag du är intresserad av? Hälsningar, T

      Radera