lördag 21 april 2018

Läser några bloggar om aktier och investeringar och tänkte att kanske kunde jag skriva lite om mina tankar och kanske kunde någon vara intresserad och kanske kan det ge lite inspiration. Har varit med ett tag, läst börssidorna sedan 12-13 årsålder och handlade aktier på den tid text-tv och uppläsning av börskurserna i radio var "realtid".....
Köpte mina första aktier på 80-talet och de första utländska i mitten på 90-talet.

Innehavet är spritt men består av en del "keep forever", en del utdelningsaktier samt REITs och Preferens, en del med i DRIPs, en del chans, en del tillväxt, en del truster, ETFs och CEFs, ibland några några "special situations". Få rena fonder (förutom i tjänstepensionen och PPM) då det ofta funkar att göra det själv. Själv är bäste dräng.. :-)

Har såväl utländskt som svenskt, även om svenska, amerikanska och brittiska är i majoritet. En tysk sticker ut, Munich Re eller Münchener Rückversicherungs-Gesellschaft (MUV alt MUV2)för den som gillar tungvrickande företagsnamn. Köpte den för länge sedan för sin stabila och stadigt ökande utdelning.  I skrivandes stund ligger utdelningen kring 4,41%, kurs 195,45 EUR så visst finns det högre utdelning att få men stabiliteten betyder mycket och jag köpte den "billigt" så yield-on-cost är en bit över 7%. Menar att den är en bra bas om man kan plocka upp den på en dip. Står för utdelningen även i lägen med stora naturkatastrofer.
Andra aktier bland topp 10 är givetvis Berkshire Hathaway (BRK)som jag haft sen länge. Kräver förmodligen ingen närmare presentation och har gått betydligt bättre än ett annat innehav på topp 10, General Electric Co (GE) som efter slarv av ledningen under flera år sänkte utdelningen. Goda utdelningar och hygglig tillväxt under de första åren jag ägde hjälper upp kalkylen men man blir lite trött när det missköts så. Säljer nog av lite....

Ett annat innehav som är hyggligt stort för att ta något som inte är ett enskilt bolag är Ishares Nasdaq Biotechnology ETF (IBB). Det är fonden som hjälper Rhenman Partners Healthcare Hedgefond nå fina resultat, ihop med t ex Health Care Select Sector SPDR (XLV) som jag har på min bevakningslista. Tanken bakom är att branscherna biotech/healthcare är svåra att ha koll på själv men attraktiva att vara med i på längre sikt. Allt enligt logiken att vi blir äldre, vi blir fler och fler sjuka, fler får råd med läkemedel etc.

Detta kan väl räcka som premiärtext? Någon som hittar hit och tycker det verkar intressant? Kanske någon fråga? Tänkte skriva lite om min utdelningsportfölj i så fall nästa gång. Trevlig helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar