tisdag 22 maj 2018

Lite mer om Munich RE, Münchener Rückversicherung

Hej! Fick en fråga från Aktiepappa om Münchener Rückversicherung, (MUV2) eller Munich Re som bolaget kallas på engelska, så tänkte jag skriver lite om bolaget. Bolaget är i huvudsak ett återförsäkringsbolag, de har varit verksamma sedan slutet på 1800-talet. Har 42 000 anställda och premieintäkter på nästan 50 miljarder EUR, varav mer än 60% från återförsäkring. Jag har ägt det länge och har av den anledningen en riktigt fin utdelning i förhållande till min kostnad. Men även med dagens kurs har de god utdelning ca 4,4%. De har även årliga återköpsprogram. Då de är ett återförsäkringsbolag åker de på lite smällar då och då, främst vid större naturkatastrofer men behåller alltid (hittills) utdelningen åtminstone oförändrad. Warren Buffett var inne i aktien från 2010-2015 men drog sig ur då han trodde på ökande antal stora naturkatastrofer och konkurrens från  tunga hedgefonder typ Greenlight (David Einhorn) och Third Point (Dan Loeb). I första fallet fick WB rätt, i andra fel. Fler naturkatastrofer blev det men hedgefonderna fick inte till det, inte än i alla fall och nu verkar intresset svalnat. Återförsäkring är inte så enkel business, det gäller att kunna investera floaten och med dagens räntor kan det vara besvärligt att nå hyfsad avkastning. Munich Re (även Swiss RE) löser det genom utdelningar och återköp, vilket är bra för oss aktieägare.
 
 
 
 
Kursutvecklingen ser ut så här:

 
Jag vill inte ge några rekommendationer men jag tänker så här: Aktien står ganska högt för tillfället men jag har ett kurslarm på 160 EUR så backar den ner dit så fyller jag kanske på annars sitter jag med armarna i kors och bara tittar på utdelningen som trillar in! Hälsningar T 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar