onsdag 30 maj 2018

Avanza, Nordnet, DeGiro, Nordea, vilken är bäst?

Jag har huvudelen av mina aktier i utländska bolag. Jag har dessutom varit med sedan Nordnet hette Teletrade och Avanza hette HQ.SE om någon minns. Jag har även gjort affärer via rena fondkommissionärer såväl som storbankerna. Kommer ni ihåg minimum en börspost? Typ 100 aktier minimum och courtage på flera hundralappar. Hänt lite sen dess så det gäller att hänga med! Gjorde därför en rejäl genomgång av bästa möjliga set-up för framtida investeringar när jag fick höra om Nordeas courtage och källskatt i sin KF under förra året. Problem skrev folk om i början men på senare tid svängde åsikterna lite, se Krösus Sork och @snackargoja t ex och blev mer positiva. Jag bestämde mig därför för att att testa. Samma med DeGiro. Nedan följer mina högst personliga åsikter.
Nordeas courtagenivå (1 enda) och källskatten på 6 veckor blir helt enkelt för mycket pengar för att låta bli. Jag öppnade därför en framtidsförsäkring, som de kallar sin KF, för drygt 2 månader sedan som test. Inga problem att öppna den, behöver dock ett likvidkonto kopplat till KF. Inget av dessa kostar något. 
Plus med Nordea: courtage och källskatt är enastående, grafer bra, sortiment bra.
Minus med Nordea: avändargränssnitt är lite 1900-tal. Åkt ut och fått logga in igen några ggr. Bygga egna bevakningslistor går men inte flexibelt, många funktioner saknas fortfarande. 
DeGiro: på plussidan, courtagekostnad och utbudet. Minus: återigen användargränssnittet, blinkar hela tiden något epileptiskt...
Framförallt Avanza men även Nordnet har bättre layout, gränssnitt och funktioner men du får betala för det. Vissa bolag saknas. Gillar inte smygkostnaderna med courtagenivåer hos Avanza, Nordnet och växlingsavgifterna hos någon.
Slutsats: Jag behåller det jag har i Avanza och Nordnet men nysparande i utländska aktier med källskatt t ex större delen av EU samt Nordamerika hamnar hos Nordea. Svenska och vissa utländska, de med 0% källskatt, hos DeGiro. Någon enstaka ETF köper jag courtagefritt hos Nordnet, t ex XACT högutdelande. Mina asiatiska aktier, främst Singapore och Hong Kong, har jag en annan lösning för då jag inte vill växla valutor hela tiden. 
Summa summarum: det behövs mer än en mäklare men Nordeas alternativ är riktigt bra kostnadsmässigt och bör nog övervägas. Speciellt om man anser ränta-på-ränta vara viktigt. Källskatt på några veckor istället för på några år när pengarna dessutom varit inne och vänt på kontot i många fall... Vakna Avanza & Co! Även DeGiros kostnadsnivå, typ gratis, så länge det är under 1 MSEK på kontot är riktigt bra. Det som kan bli en dealbreaker framöver är när någon svensk mäklare fixar valutakonton så det inte behövs växlas hela tiden (utan att behöva gå till Private Banking hos storbankerna och tvingas på en massa annat man inte behöver). Och utomlands missar man källskatteåterbäringen om man inte håller sig till 0% skatteländer. För info: Jag har inte Nordea som huvudbank utan bara denna KF där, min ordinarie bank är bra på fastighetslån, kreditkort, utlandstransaktioner m m men inte aktieaffärer. Hoppas detta hjälper någon! Har jag missat något väsentligt så kommentera gärna! Hälsningar, T

2 kommentarer:

  1. Har Avanza och Nordnet men som utdelningsinvesterare i främst utlandet så är källskatten av intresse. Men på ett sätt känns det drygt att börja på en ny depå på Nordea. Men kanske värt det. Bara köra månadsutdelare där eller nåt.

    Mvh
    P

    SvaraRadera
  2. Hej, jag behöll Avanza och Nordnet men kör nysparande genom Nordea. Hoppas Avanza och Nordnet fixar källskatten framöver. Det blir mycket pengar att ligga ute med som kan bli till nya aktier och nya utdelningar istället. Tack för kommentaren!

    SvaraRadera